Programação Completa

20/10 - Terça Feira

Smart Cities

9h às 10h | O Papel das Tecnologias Inteligentes na Vida do Cidadão e das Cidades em Época de COVID-19

Marcelo Nunes

Moderador

Marcelo Nunes da Silva, Parque Tecnológico São José dos Campos

Engenharia Florestal, Pós Graduação em Gestão Estratégica de Projetos pela FAAP e Gestão Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Fatec Internacional, atuou por 05 anos no Sebrae-SP como consultor credenciado na área de Desenvolvimento Local e Territorial; Responsabilidade Empresarial e como facilitador do seminário ONU- Empretec, atua como Coordenador no Parque Tecnológico São José dos Campos à 10 anos na área de desenvolvimento de Arranjos Produtivos Locais, responsável pela criação e coordenação atual do APL Aeroespacial e de Defesa e do APL de Tecnologia da Informação e Comunicação.

Christian Victorino

Palestrantes

Christian Victorino, Tec Terra

É Sócio e Diretor de Novos Negócios da TecTerra Geotecnologias, atuando há mais de 15 anos no mercado de soluções de sensoriamento remoto, cartografia e meio ambiente para projetos e negócios nos setores público e privado.  Biólogo de formação, especialista em Meio Ambiente e mestre em Geografia (Tratamento da Informação Espacial) pela PUC Minas.

André Lino

André Lino, Siemens

Formado em Engenharia Mecânica pela Unicamp e possui MBA pelo programa Curso de Especialização em Administração para Graduados (CEAG) da Fundação Getúlio Vargas /Escola de Administração de São Paulo (FGV/EAESP). Ele atua na área de tecnologia de sistemas prediais há mais de 15 anos, por onde passou por empresas como UTC Fire & Security, Xtralis e Honeywell, em diferentes posições técnicas, comerciais e gerenciais.

Pedro Seno

Pedro Seno, Prefeitura Municipal de Santo André

Profissional com mais de 12 anos de vivência em governos, tendo trabalhado em quatro administrações municipais nas cidades de São José do Rio Preto, Guarulhos, Ubatuba e, atualmente, Santo André. Atuação direta nas áreas de TI, Administração, Finanças, Previdência e Planejamento, responsável direto por orçamentos municipais de até 270 MM de reais anuais. Consultoria independente de captação de financiamento voltados a projetos de modernização administrativa em municípios, tendo produzido contratos através de linhas como PMAT, PNAFM, PEM e FINISA. Incursões na gestão privada com atividades de gestão de projetos de sistemas e infraestrutura de TI. Foco em pessoas, tecnologia e inovação. 

Smart Cities

10h15 às 11h15 | Mobilidade, o Desafio do Gestor Público na Aplicação e Uso de Tecnologias.

Carlos Frees

Moderador

Carlos Frees, Smart Frees

Carlos Frees é consultor especialista em Projetos de Inovação e Desenvolvimento Tecnológico (Smart Frees) – Cidades Inteligentes / Redes Inteligentes / Industria 4.0, AgroTech, Saúde 4.0, IoT/Inteligência Artificial/Data Science e Tecnologias de Informação e Comunicação, Legislação e regulamentação Governamental e Normatização; É também Vice-presidente Executivo do Instituto Brasileira de Cidades Inteligentes, Humanas e sustentáveis (IBCIHS), além de ser Coordenador do grupo de trabalho de Cidades Inteligentes do Fórum Brasileiro de Internet das Coisas.

Sua titulação é de Mestre em Administração pela UNB/DF (gestão do conhecimento organizacional); é Especialista em Tecnologia para Negócios: Inteligência Artificial, Data Science e Big Data, pela PUC/RS; é Especialista em Gestão Estratégica de Organizações pela URI/RS e; é Bacharel em Ciência da Computação (Informática) pela PUC/RS.

Paulo Roberto Guimarães Junior

Palestrantes

Paulo Roberto Guimarães Junior, Secretário de Mobilidade Urbana – Prefeitura de São José dos Campos

Engenheiro Civil, especialista em gestão e normatização de trânsito com experiência em engenharia de custos e mobilidade urbana. Possui mais de vinte anos de atuação no setor público e em projetos relacionados à mobilidade urbana e segurança no trânsito, atuando na gestão de equipes operacionais e de alto desempenho. Servidor de carreira da Prefeitura de São José dos Campos, já atuou no terceiro setor como Diretor Técnico do Observatório Nacional de Segurança Viária, e atualmente exerce a função de Secretário Municipal de Mobilidade Urbana e membro da Câmara Temática de Educação e Saúde para o Trânsito do Conselho Nacional de Trânsito.

Roberto Neto

Roberto Neto, Facens

Roberto Silva Netto recebeu diploma de Graduação (2001), Mestrado (2006) e Doutorado (2018) em engenharia elétrica pela Universidade Feredal de Itajubá. Durante o doutorado, passou um ano no Politecnico di Milano para realizar um período de mobilidade pelo programa ERASMUS MUNDUS. Realizou pesquisas voltadas em Comunicação de Dados, Segurança da Informação, Inteligência Artificial, Simulação de Sistemas Elétricos, Simulações de Tempo Real, Interoperabilidade em Smart Grids e Sistemas Muiltiagentes.

Em 2019 trabalhou como pesquisador no Instituto de Tecnologia da FIT, onde realizou trabalhos no desenvolvimento de aprimoramentos de produtos usando Deep Learning, Visão Computacional, IoT e Sistemas Embarcados. Também em 2019 ingressou na Facens, onde atua como professor da Engenharia Elétrica e Mecatrônica e coordenado técnico do Smart Campus Facens. Seus interesses de pesquisa também incluem modelagem e análise de sistemas de distribuição de energia, automação de distribuição, micro-redes e Smart Cities, Machine Learning, Deep Learning, Visão Computacional, Smart Cities e Transformação Digital”.

Carlos Passos

Carlos Passos, Prefeitura Municipal de Campinas

Doutor na área de Computação e Automação Industrial pela Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação da Universidade Estadual de Campinas – FEEC/UNICAMP. Especialização em Automação da Manufatura realizada no Laboratoire d’Automatique et d’Analyse des Systèmes – LAAS/CNRS em Toulouse na França. Assessor Técnico de Ciência, Tecnologia e Inovação da Secretaria de Desenvolvimento Econômico, Social e de Turismo (SMDEST) da Prefeitura Municipal de Campinas. Secretário do Conselho Municipal de Ciência, Tecnologia e Inovação de Campinas (CMCTI). Membro do Conselho Superior do Parque Científico e Tecnológico da Unicamp e do Conselho Superior da Incubadora de Empresas de Base Tecnológica da Unicamp (Incamp). Ex-pesquisador do Centro de Tecnologia da Informação Renato Archer do MCTIC, onde trabalhou por 30 anos. Ex Vice-Presidente da Fundação Fórum Campinas Inovadora. Consultor ad hoc do CNPq, Fapesp, Finep, BNDES e outros.

4th Forum of Brazilian Space Industry

11h30 – 11h45 | Opening Session

Marcos Pontes

Marcos Pontes, Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações – MCTI

My professional life started at 14 years old as an apprentice electrician. In the Air Force I worked as a test pilot, flight safety specialist, engineer, and leadership instructor. In 1998, I was selected by NASA as a Mission Specialist. In 2006, I flew to the International Space Station onboard the Russian Soyuz TMA-8 as part of ISS Expedition-13 crew. After 10 days in space, working on systems maintenance and research, I became the first Brazilian Astronaut and the first professional astronaut to officially represent a South Hemisphere country in space.

After my first flight, besides astronaut and UN goodwill ambassador jobs, I had leadership activities in the private sector and helped to inspire others through teaching, by sharing my personal and professional experience.

In 2018, I was appointed as Minister of Science, Technology, Innovations, and Communications.

Carlos Augusto Teixeira de Moura

Carlos Augusto Teixeira de Moura, Presidente da Agência Espacial Brasileira (AEB)

Graduated in Aeronautical Infrastructure Engineering (1980) and a Master of Science (1996), both from ITA. Experience in: airport projects and space launch centers; development, qualification and operation of computer systems of critical application; space preparation and launch operations in Brazil and abroad; activities for the elaboration and review of public policies and technological and organizational planning, including international cooperation; implementation and monitoring of quality assurance systems; development of standards for the aerospace sector; spatial certification; strategic planning of the aerospace sector.                           

It operates in the space segment since 1985, with emphasis on: implementation of the Alcantara Launch Center (CLA); development of the Satellite Launch Vehicle (VLS); space launch and tracking operations (CLA); probe intercomparison operations with the World Meteorological Organization; development of the Master Plan for CEA (Infraero); design and implementation of the Cyclone-4 Terrestrial Complex; conception and planning of space systems under the Strategic Space Systems Program (PESE).                                                                                             

Together with AEB, he worked in several cooperation activities, such as: prospective studies with international organizations for the use of CLA; development of space safety regulations; development and implementation of general CLA infrastructure; certification and space licensing programs; and, since the beginning of 2017, it acts, together with representatives of other bodies, in several Technical Groups of the Development Committee of the Brazilian Space Program (CDPEB).

Since 2005, he is the Representative for South America of the International Association for the Advancement of Space Safety.  He worked at the private initiative in Jan. 1972 to Feb. 1973; and Oct. 2008 to Feb. 2016. He made a career in the Brazilian Air Force, from March 1973 to September. 2008, leaving FAB as Colonel Engineer. Worked again in the area of Science, Technology, Innovation and Offset of the Air Force Staff, Apr. 2016 to Feb. 2018. Since March 2018, worked as an Analyst for the Space Systems Coordination and Implementation Commission – CCISE, in charge of PESE.

He is currently president of the Brazilian Space Agency.

Clezio Marcos De Nardin

Clezio Marcos De Nardin, Diretor do Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE)

Tenente-Brigadeiro do Ar Hudson Costa Potiguara

Tenente-Brigadeiro do Ar Hudson Costa Potiguara, Diretor do Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial (DCTA)

Air Brigadier Lieutenant Hudson Costa Potiguara currently holds the position of Interim Director General of the Department of Aerospace Science and Technology (DCTA). It has more than 4,000 flight hours, 1,800 of which in fighter aviation. He took the courses: MBA – Advanced Executive Development with Emphasis on Politics and Defense (UFF); MANAGING SECURITY AND DEFENSE Course, (WILLIAM J. PERRY CENTER FOR HEMISPHERIC DEFENSE STUDIES, Washington-DC, USA); and Preparation for Receiving Aircraft. Among the positions held are: Aerotactic Advisor to the Brazilian Aeronautical Technical Mission in Paraguay; Assistant to the F-5E / F Aircraft Modernization Project Manager in the Development and Projects Sub-Department of the Aeronautics Research and Development Department; Military Advisor for Aeronautical Affairs of the Institutional Security Office of the Presidency of the Republic; Commander of the São Paulo Air Base; Deputy Chief of the Air Force Commander’s Office; Chief of the Third Subchefia of the Air Staff; Commander of the First Air Force; Deputy Chief of Operations of the Joint Chief of Operations of the Joint Chiefs of Staff of the Armed Forces of the Ministry of Defense; and Deputy Director of the Aerospace Science and Technology Department.

Marco Antonio Raupp

Marco Antonio Raupp, Diretor Geral do Parque Tecnológico de São José dos Campos – PqTec

Marco Antonio Raupp is a mathematician from the Federal University of Rio Grande do Sul, with a doctorate from the University of Chicago (USA). Professor at the University of São Paulo, where he served as associate professor at the Institute of Mathematics and Statistics.

He was director of the National Institute for Space Research and the National Laboratory of Scientific Computing, and president of the Brazilian Society for the Progress of Science (SBPC) and the Brazilian Space Agency. He is a member of the International Academy of Astronautics, White River Commander of the Order, Grand Cross of the National Order of Scientific Merit and Officer of the Order of Merit of the Armed Forces. He was Minister of State for Science, Technology and Innovation from January 2012 to March 2014.  In the Technology Park of São José dos Campos, he participated in its creation and implementation (2006-2008) and was his first Managing Director (2009-2011) position that he returned to occupy in October 2014.

Júlio Hideo Shidara

Júlio Hideo Shidara, Presidente da Associação das Indústrias Aeroespaciais do Brasil (AIAB)

Shidara has graduated in Electronic Engineering at Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA) in 1986. He is a former Brazilian Air Force (FAB) Colonel that spent the major part of his professional life involved in projects of modernization of Brazilian Air Force under coordination of Subdepartment of Development and Programs (SDDP) of Department of Aerospace Science and Technology (DCTA). He has experience in avionics systems with emphasis in System Engineering, Requirements specification, system integration and software engineering. Currently, he is President of Aerospace Industries Association of Brazil (AIAB).

Emerson Granemann

Emerson Granemann, Founder and CEO of MundoGEO

Cartography engineer with extensive experience in the area of aerial surveys and registration, he executed projects throughout Brazil for Petrobrás, Incra, Eletrosul, Codevasf among others. Posteriorly he worked as a consultant in geoprocessing in the government of Paraná and in some city halls.

20 years ago he changed his career and founded MundoGEO with the purpose of disseminating knowledge, connecting people and promoting business in the sectors of geotechnologies, drones and space applied to Agriculture, Environment, Smart Cities, Logistics, Security and Infrastructure.

The company has become a leader in Latin America in the generation of content with the MundoGEO Portal and in the organization of live and online events in these sectors. Annually organizes the DroneShow and MundoGEO Connect fairs. In 2021, the first edition of the SpaceBR Show event will be held in São Paulo with institutional support from the Brazilian Space Agency – AEB.

4th Forum of Brazilian Space Industry

11h45 – 13h00 | Space Agriculture

João de Mendonça Naime

Moderator

João de Mendonça Naime, Embrapa

He has a degree in Electrical Engineering, emphasis on electronics, from the University of São Paulo (1987), a master’s degree in Electrical Engineering from the University of São Paulo (1994) and a doctorate in Environmental Engineering Sciences from the University of São Paulo (2001). He is currently a researcher at the Brazilian Agricultural Research Corporation. From March 2006 to April 2010, he held the position of Executive Secretary of the Internal Technical Committee of Embrapa Instrumento. From April 2010 to March 2015, he held the position of Deputy Head of R&D at Embrapa Instrumentação. Has experience in the area of ​​Electrical Engineering, with an emphasis on process automation, mainly in the following topics: Agricultural Instrumentation; development of instruments and software based on nuclear techniques to soil physics and plants (tomographs and particle size analyzer); software development and automation of sensors of agricultural interest.

Christian Vitorino

Speakers

Christian Vitorino, TecTerras

He is a Partner and Director of New Businesses at TecTerra Geotecnologies, working for over 15 years in the remote sensing and geotechnology solutions market for projects and businesses in the public and private sectors. Trained biologist, specialist in the Environment and master in Geography (Treatment of Spatial Information) by PUC Minas.

Yasunori Yamasaki

Yasunori Yamasaki, AxelSpace

Yasunori Yamasaki: Chief Business Officer (CBO) of AxelSpace in Japan since 2017. It operates in the planning and execution of global deployment strategies and developing business related to aerospace projects AxelSpace.

Leonardo Antolini

Leonardo Antolini, Kynetec/Kleffmann Group

Graduated and Master in Business Administration from FEA / USP Ribeirão Preto.

Specialist in seed pesticides, biotechnology, precision agriculture and digital farming. Experience in consulting and market research in agricultural and chemical markets in Brazil and Latin America.

I was professor of the MBA in Agribusiness at PECEGE / ESALQ-USP of the MBA in Marketing at UniFAJ / Jaguariúna in 2019, teaching the discipline of Market Intelligence and Marketing Research.

João Paulo Campos

João Paulo Campos, Visiona Tecnologia Espacial

João Paulo Rodrigues Campos has served as president of Visiona Tecnologia Espacial since 2017, having worked as the company’s Commercial Director since its foundation. Over the years, he was responsible for launching the satellite program VCUB1, negotiating the SGDC contract and introducing the company to the remote sensing market.

Throughout his career, he has held several leadership positions at Embraer and the Portugal Telecom group, having also worked as a strategy consultant at the Lisbon office of McKinsey & Co .. With a degree in mechanical engineering from Unicamp, João Paulo holds a master’s degree in strategy from technology by École Centrale de Lyon / Paris and MBA by Insead.

4th Forum of Brazilian Space Industry

14h00 – 15h00 | Space Sector Financing

Raphael Roettgen

Moderator

Raphael Roettgen, E2MC

Consultor e investidor no setor espacial. O alemão Roettgen foi co-fundador de uma empresa de fintech, co-fundador de duas empresas de investimento, incluindo uma blockchain, e trabalhou por 15 anos como investidor global. Ele é especialista em Inteligência Artificial, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RIO).

Em 2017, Roettgen se apaixonou pelo setor espacial e decidiu se tornar um investidor, levantar fundos para o setor e gerar incentivo para a área. Ele é autor de artigos para o site Space Watch Global e mantém um podcast chamado “Space Business Podcast”, no qual comenta com convidados de diversos lugares no mundo sobre as oportunidades do setor.

Maxime Puteaux

Palestrantes

Maxime Puteaux, Euroconsult

Since joining Euroconsult in 2012, Maxime manages consulting and research assignments related to space industry activities such as launch and manufacturing for leading and emerging stakeholders. 

Maxime has managed and contributed to more than 40 consulting missions including for government institutions, industry players and investors covering commercial due diligence, launch market analysis, satellite and constellation forecasting and strategic foresight. On the research side, Maxime is the editor in chief for Euroconsult’s research report Satellites to Be Built and Launched and supervises the report Prospects for the Small Satellite Market. 

Prior to joining Euroconsult, he worked as a young graduate trainee at CNES and participated in the ISU Space Studies Program. Maxime holds a Master’s Degree from the Institute of Space and Telecom Law (Paris Saclay) and graduated from the Institute of Air & Space Law of McGill University (Montreal). 

Frank Salzgeber

Frank Salzgeber, European Space Agency – ESA

As Head of Innovation and Ventures Office, Frank is overseeing the largest Space Entrepreneurship network in the world. His team has initiated over 320 industry transfers, supported over 750 start-ups and invested over 45 Million Euro in seed money since started. He supports the exploitation of the ESA patent portfolio and promotes the ESA BA (Business Applications) offer of ESA. To date over 500 business cases have been supported.

Prior to this post he was the Head of Technology Transfer and Business Incubation and Head of the Commercial Development in the European Astronaut Department of the Directorate of Human Spaceflight Microgravity and Exploration at the European Space Agency.

Before joining ESA, Frank held the position of Founder and Chief Operating Officer (COO and CFO) for an IT start-up, headquartered in Munich, Germany.  The company was merged with CANCOM SA.

Frank also spent seven years at Apple Computer as an account and sales manager, responsible for Central Europe. He was positioned in Germany, the US and the Czech Republic.

Being genuinely passionate about the importance of human space flight and the European Space Programme, Frank believes that ‘a society that stops exploring stops progressing’.

Frank is a member of several advisory boards of venture capital funds, international cooperations and start-up companies.

He is also a member of the board of directors of the European Business Network (EBN) and the EBAN (European Business Angel Network) Space.

Frank holds a degree in Industrial Engineering, is married, has two sons and lives in the Netherlands and Bavaria.

The Innovation and Ventures office aims to strengthen the European competitiveness, innovation, entrepreneurship, and plays an important role in enhancing the capabilities of the European Industry, while broadening its business horizons and creating jobs, foster growth and investment. It works with all leading industry fields but also with government and start-ups.

The successful framework has been adopted by CERN, Fraunhofer, Airbus Defence and Space, other Space Agencies as well as the government of Singapore.

This year his team will continue to support 200 new start-ups through over 20 ESA Business Incubation Centres in over 60 locations across Europe. The ESA BICs and the ESA BA have created over 5000 new jobs. This team will bring Space back to earth and start-ups into orbit.

Sarah Fleischer

Sarah Fleischer, Agência Espacial de Luxemburgo – LSA

Sarah Fleischer is the Economic Advisor at the Luxembourg Space Agency. She is developing new financial solutions to meet the needs of the growing space ecosystem in Luxembourg, such as the successful launch of the early stage space fund, Orbital Ventures. Currently, she is busy setting up the Business Division and Startup Incubator for the forthcoming European Space Resource Innovation Centre. Additionally, she is teaching “Entrepreneurial Space Finance” at the University of Luxembourg.

Before joining LSA, Sarah Fleischer was co-founder of two startups. She led her university’s first Hyperloop team, which won Elon Musk’s SpaceX Hyperloop Pod competition for four consecutive years. She gave an inspirational TEDx talk sharing her exciting and challenging experience in leading this interdisciplinary Hyperloop team.

Sarah Fleischer studied Mechanical Engineering at the Technical University of Munich, obtained an Honours Degree in Technology Management at the Center for Digital Technology and Management, and finished her Master’s Degree at Harvard Business School.

Angelina Ermakov

Angelina Ermakov, Agência Espacial Canadense – CSA

Angelina Ermakov has been with the Government of Canada for over 15 years and manages Industry Relations team at the Canadian Space Agency. Prior to that, she held key policy roles at Transport Canada, working on satellite-based Automatic Identification Systems (S-AIS) for marine transportation, as well as international and environmental policies, including negotiation and implementation of agreements with private industry. Ms. Ermakov also has broad experience working in hi-tech and investment industries prior to joining the government.

Smart Cities

15h15 às 16h15 | Serviços Públicos, como gerar valor ao Cidadão Conectado e Protagonista

Carlos Passos

Moderador

Carlos Passos, Prefeitura Municipal de Campinas

Doutor na área de Computação e Automação Industrial pela Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação da Universidade Estadual de Campinas – FEEC/UNICAMP. Especialização em Automação da Manufatura realizada no Laboratoire d’Automatique et d’Analyse des Systèmes – LAAS/CNRS em Toulouse na França. Assessor Técnico de Ciência, Tecnologia e Inovação da Secretaria de Desenvolvimento Econômico, Social e de Turismo (SMDEST) da Prefeitura Municipal de Campinas. Secretário do Conselho Municipal de Ciência, Tecnologia e Inovação de Campinas (CMCTI). Membro do Conselho Superior do Parque Científico e Tecnológico da Unicamp e do Conselho Superior da Incubadora de Empresas de Base Tecnológica da Unicamp (Incamp). Ex-pesquisador do Centro de Tecnologia da Informação Renato Archer do MCTIC, onde trabalhou por 30 anos. Ex Vice-Presidente da Fundação Fórum Campinas Inovadora. Consultor ad hoc do CNPq, Fapesp, Finep, BNDES e outros.

Julio Ribeiro

Palestrantes

Julio Ribeiro, Hubse

Entusiasta pelo ensino e pela capacidade das pessoas e organizações em evoluírem. Geógrafo e Mestre em Tratamento da Informação Espacial. Experiências como professor, pesquisador, consultor e empresário. Coordenou os cursos de graduação de Geografia, geologia e mineração. Foi diretor do Instituto de Engenharia, Tecnologia e Geociências do UniBH. Gerenciou o departamento de conteúdo geógrafo da Imagem/Esri BR. Atualmente, é CEO da HubSE – Tecnologia da Informação, sendo esta a empresa responsável pelo Instituto GEOeduc e AcademiaGIS. Também coordenou a implementação do projeto-piloto, no Município de Monteiro Lobato/SP,  “Cidade Inteligente, Humana e Encantada – CIHE2030”. Implementou o programa Cidades Saudáveis no Brasil, conceito que aproxima as boas práticas das Cidades Saudáveis com a Saúde 4.0. Atualmente é professor nos MBAs da FGV, PUC e FACENS. Tem paixão por compartilhar e praticar ações nas áreas de tendências tecnológicas, análise espacial, inovação, educação e Smart Cities.

Julio Cesar Urdangarin

Julio Cesar Urdangarin, Diretor Presidente na Empresa Municipal de Informática – IplanRio

Diretor-Presidente da Empresa Municipal de Informática – IplanRio. Mestre em Administração Pública, com especialização em Administração Pública e Gestão Executiva, Líder Carioca na Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro (PCRJ). Ampla experiência na gestão de equipes, planejamento estratégico, governança e indicadores. Representante da IplanRio no desenvolvimento do Plano Estratégico da PCRJ (2017/2020) e membro da comunidade de SmartCity da cidade de Amsterdam.

Smart Cities

16h30 às 17h30 | Conectividade: a base das tecnologias autônomas e das cidades inteligentes

Guilherme D. F. Dominguez

Moderador

Guilherme D. F. Dominguez

Advogado e professor. Cofundador e Diretor do Programa de Aceleração de Startups do BrazilLAB. Fundador e Diretor-Executivo do ILDD – Instituto de Estudos em Liderança, Direito e Desenvolvimento. Especialista e Mestre em Direito Administrativo pela PUC/SP. Professor de Direito Administrativo e de Direito Digital na Faculdade de Direito da Universidade do Vale do Paraíba (UNIVAP). Sócio fundador de Dominguez Advogados, escritório especializado no atendimento à startups. Colunista da seção Inova&Ação do portal JOTA.

Erik Santos

Palestrantes

Erik Santos, Telit

Gerente de Vendas para a América Latina da Telit. Ele é responsável por clientes diretos no Brasil, Chile e de alguns distribuidores nesses países.

Ele ingressou na empresa em 2019 como Engenheiro de Aplicação  para a América Latina, atendendo clientes diretos e indiretos em toda a região.

Antes de ingressar na Telit, ele trabalhou por 6 anos em um distribuidor de componentes eletrônicos, sendo 5 anos como Engenheiro de Aplicação para apoiar/projetar Eletrônica Embarcada e de Potência, como Equipamentos Médicos, Conversor Solar, Amplificador de Áudio de Alta Potência,Telemetria em Medição de Água, Carregador de Bateria de Alta Potência e Drivers de LED. 

Ricardo Bovo

Ricardo Bovo, Facens

Engenheiro Eletricista pela FACENS, com MBA em Finanças pela FGV-RJ e MBA Executivo em Finanças Empresariais pela Universidade de OHIO – EUA. Participou ativamente em diversos programas de desenvolvimento professional nos Estados Unidos, França, Argentina e México.

 

Possui mais de 28 anos de experiência no Mercado de Telecomunicações, Inteligência de Mercado para sistemas eLTE Privado, Tetra, Tetrapol e APCO 25 (P25) não apenas para segurança pública, mas para aplicações em Governo, Setor militar e de Defesa, Petróleo e Mineração, além de aplicações em sistema de comunicação de Missão Crítica. Especializou-se em Tecnologias para Cidades Inteligentes,  Geração de Energias renováveis, projetos de eficiência energética, Iluminação Pública e Telegestão de Iluminação Pública, veículos elétricos e mobilidade elétrica.

 

Hoje exerce as funções de Professor no Centro Universitário FACENS em Sorocaba (SP), onde também acumula  a função de Consultor técnico do Smart Campus FACENS. Adicionalmente é membro da Diretoria da Associação Brasileira de Proprietários de Veículos Elétricos e Inovadores – ABRAVEI.

Vinicius Bortoloni

Vinicius Bortoloni, Check Point

Gerente de Contas na Check Point Brasil desde abril de 2019. Ele ingressou na Check Point há aproximadamente nove anos como engenheiro de segurança, tornando-se o gerente de engenharia de segurança responsável por um período de seis anos.

Possui cerca de 20 anos de experiência na área de tecnologia com destaque em consultoria e engenharia de segurança, atuando como especialista em segurança em empresas como TIM Brasil, Telefónica Brasil, entre outras.

Vinicius Bortoloni é bacharel em Ciência da Computação com especialização em Segurança da Informação.

21/10 - Quarta Feira

Agronegócio

9h às 10h | Automação: do Plantio à Produção, uma Realidade Brasileira

Dr. Silvio Crestana

Moderador

Dr. Silvio Crestana, Embrapa Instrumentação

Silvio Crestana foi Diretor-Presidente da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa) entre janeiro de 2005 e julho de 2009 ,é graduado em física e pesquisador da Empresa desde 1984. Mestre em Física Básica (Ótica Não-Linear), obteve o título de doutor em 1985, pelo Instituto de Física Química de São Carlos/USP, na área de Física Aplicada a Solos, às Radiações e Teoria da Imagem, tendo realizado a parte experimental de sua tese de doutorado nas Universidades de Trieste e de Roma, Itália. Na Universidade da Califórnia, Davis, Estados Unidos, trabalhou como pesquisador visitante (2 anos) em Ciência do Solo e Ciências Ambientais, concluído em 1989, e no Agricultural Research Service-United States Department of Agriculture, em Beltsville, Maryland, EUA, no Hydrology Laboratory (3 anos), concluído em 2001. Foi chefe-geral e um dos fundadores da Embrapa Instrumentação Agropecuária, em São Carlos, SP, entre 1992 e 1997, assim como coordenador e responsável pela implantação pioneira do Laboratório Virtual da Embrapa no Exterior (Labex) no período de 1998 a 2001, hoje presente em 3 continentes. Desde 2005, é membro da Academia Hassan II de Ciência e Tecnologia do Marrocos. Pesquisador visitante em instituições nacionais e internacionais. Foi membro associado do Centro Internacional de Física Teórica (ICTP) em Trieste, Itália, entre 1984 e 1990, por escolha do Prêmio Nobel Abdus Salam, Diretor do ICTP. É professor convidado e orientador do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Engenharia Ambiental da Escola de Engenharia de São Carlos-USP, no Centro de Recursos Hídricos e Ecologia Aplicada, desde 1991; professor-orientador do PPG Hidráulica e Saneamento da EESC-USP,  e orientador do Mestrado Profissional em Matemática Industrial do Instituto Ciências Matemáticas e Computação de São Carlos, Campus USP. Ministra as disciplinas Impacto das Atividades Agrícolas nos Recursos da Terra e da Água e Transporte de Solutos na Região Não-Saturada do Solo. Como orientador de Mestrado e Doutorado credenciado pela Universidade de São Paulo (USP), orientou mais de 30 mestres e doutores, foi membro do Comitê Gestor do Fundo Setorial do Agronegócio do MCT e do Conselho Diretor do Fundo Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FNDCT). Como cientista, destacou-se internacionalmente pelo trabalho pioneiro de introdução da tomografia computadorizada na Ciência do Solo. É autor e co-autor de mais de 200 trabalhos científicos completos, publicados em revistas e congressos nacionais e internacionais, tendo participado de inúmeras bancas de mestrado e doutorado no país e no exterior. Propôs e coordenou mais de 20 projetos de pesquisa de âmbito nacional e internacional, sendo co-autor de 8 patentes. Inúmeros prêmios e condecorações têm sido dirigidos a ele. Agraciado, em 2005, com o título de Cidadão Benemérito de São Carlos, pela Câmara Municipal; em 2006 a condecoração Grã-Cruz da Ordem do Rio Branco outorgada pelo Ministério das Relações Exteriores da Presidência da República, e o prêmio Personalidade da Tecnologia, outorgado pelo Sindicato dos Engenheiros no Estado de São Paulo; o Prêmio IAC, outorgado pelo Instituto Agronômico, de Campinas, SP, em 2007; o prêmio Economista do Ano, na categoria Agricultura, concedido pela Ordem dos Economistas do Brasil em 2007; e Personalidade do Ano de 2008, prêmio concedido pela Associação Brasileira de Criadores. Em 2010, através da União dos Produtores de Bioenergia-UDOP, recebeu a Medalha da Agroenergia. Ainda em 2010, foi distinguido com o titulo de Comendador, da Ordem Nacional do Mérito Científico, na área de Ciências Agrárias, outorgado pelo Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. É membro do Conselho Superior do Agronegócio, pertencente à Federação das Indústrias do Estado de São Paulo-FIESP/Instituto Roberto Simonsen, da LIDE-RP (Liderança Empresarial) como Presidente de Inovação e um dos sete membros do Global Technology Innovation Advisory Council da John Deere-Moline-Illinois-EUA. Vencedor do Premio Bunge 2018 na Área de Ciências Agrárias, com o tema “Serviços Ambientais Para o Agronegócio“. Em 2019, na comemoração dos 25 anos da Feira Internacional de Tecnologia Agrícola em Ação -Agrishow foi o homenageado da Feira, como reconhecimento a sua destacada contribuição ao agronegócio brasileiro. A homenagem foi entregue pelas mãos do presidente da Agrishow e do presidente da República.

Pedro Leal Noce

Palestrantes

Pedro Leal Noce, Raizen

Formado em TI Industrial pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET), é gerente de Inovação Digital da Raízen. Profissional dedicado ao desenvolvimento de novas tecnologias e transformação digital, tem mais de 20 anos de experiência em Tecnologia da Informação e mais de 10 anos em posições de lideranças, buscando alinhar e direcionar os recursos de TI aos objetivos estratégicos das organizações. Em sua trajetória, conta com passagens por diversos segmentos de mercado, tais como Telecom, Educação, Mineração, Bens de Consumo, Varejo, Engenharia e Construção.

Cristiano Okada Pontelli

Cristiano Okada Pontelli, Jacto

Doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade de São Paulo (USP), possui Mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) e Administração de empresas com ênfase em Comércio Internacional pela Fundação Euripides Soares da Rocha (UNIVEM) . Possui um MBA em Gestão Estratégica e um MBA na área de Agronegócios. Tem experiência na área de engenharia e negócios com ênfase em desenvolvimento de novos produtos e mercados relacionados em agricultura de precisão. Atualmente é gerente de negócio Otmis que é a marca de agricultura de precisão da Jacto.

Fernando Santos

Fernando Santos, Kaspersky

Atualmente está como Head of Corporate Sales at Kaspersky Labs.

Executivo sênior com +25 anos de experiência no mercado de TI e mais de 15 anos de experiência no mercado de CyberSecurity trabalhando para empresas como General Electric, Sharp, Microsoft e Check Point Software Technologies.

Graduado em Gestão de Negócios e Informação, executivo de vendas premiado, por 12 anos dirigiu os negócios da Check Point Software Technologies no Brasil e em outros países da América Latina apresentando crescimento consistente ano a ano.

 

Agronegócio

10h15 às 11h15 | Pecuária Eficiente – Controle, Monitoramento e Produtividade.

Alberto Marques Filho

Moderador

Alberto Marques Filho, Prefeitura Municipal de São José dos Campos

Engenheiro Naval formado pela Escola Politécnica-USP, formado conselheiro de administração pela Fundação Dom Cabral, sócio-proprietário da rede de academias Cia Athletica, empresário-investidor da CEI-Companhia Energética Integrada e Secretário Municipal por 3 gestões (Esportes, Educação e Inovação e Desenvolvimento Econômico).

Paulistano que vive há mais de 23 anos em São José dos Campos com a família e  participa do conselho de administração da holding Academias Cia Athletica em sua gestão estratégica e expansão com foco nos processos de projeto e edificação de novas unidades do grupo. Participa ativamente dos esforços de atração de investimentos nacionais e internacionais para o município e é o signatário e ordenador de despesas do contrato de gestão do maior Parque Tecnológico do país com 330 empresas envolvidas. Deixou legados importantes no setor esportivo como a construção de 5 conjuntos poliesportivos de grande porte e legislação de incentivo fiscal aos clubes, possibilitando isenção de IPTU.

Enquanto gestor de Educação presidiu a UNDIME SP (2011-12), entregou mais de 100 obras entre construções de novas escolas e expansões, construiu o Centro de Formação do Educador, responsável pelo treinamento semanal contínuo de 5.000 educadores, obtendo os melhores resultados de educação pública fundamental no país apurados pela Prova Brasil-IDEB.

Como Secretário de Inovação e Desenvolvimento Econômico criou a lei municipal da Inovação, lei de incentivo às operações logísticas e trabalhou para a atração de mais de R$8 bilhões de novos investimentos industriais locais.

Fábio Dias

Palestrantes

Fábio Dias, JBS

Zootecnista pela USP, com Mestrado pela UFMG e cursando doutorado na FZEA USP.
Diretor de relacionamento com pecuaristas da Friboi.
30 anos de experiência em pecuária de corte com atuação marcante em Programas de Melhoramento Genético, Gestão de Grandes projetos De produção e indústria frigorífica.

Juliana Ferragute

Juliana Ferragute, GENEX

Zootecnista pela Faculdade de Zootecnia e Engenharia de Alimentos da Universidade de São Paulo (FZEA/USP) de Pirassununga e especialista em Marketing pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA/USP).
Atualmente é Gerente de Produto Corte da GENEX Brasil, empresa americana do segmento de inseminação artificial de bovinos que atua no Brasil desde 2005.
Experiência em consultoria técnica na área de melhoramento genético de bovinos e cruzamentos industriais, marketing para agronegócio, organização de eventos, planejamento estratégico, treinamento de equipe técnica e relacionamento com clientes.

Thiago Parente

Thiago Parente, iRancho

Empreendedor, administrador e mestre em agronegócios pela Universidade Texas A&M. Atuou em multinacionais de tecnologia como IBM e Oracle, como pecuarista de ciclo completo e analista de negócios da JBS-USA. É cofundador e presidente da iRancho.

4th Forum of Brazilian Space Industry

11h30 – 12h30 | What to expect for the Space Sector?

Paulo Eduardo Vasconcellos

Moderator

Paulo Eduardo Vasconcellos, Agência Espacial Brasileira – AEB

Director of the Directorate of Strategic Intelligence and New Busines – Brazilian Space Agency.

Specialist in Strategic Planning and Management. Information Technology Professional, as Business Analyst in the development of information systems in areas such as Critical Mission, Intelligence, Knowledge Management and Corporate. Great experience in coordination and integration of teams for projects, including foreign participants. Retired General Officer (Major General) of the Brazilian Air Force, in this career he was a fighter pilot and fighter weapons allocator, also worked in the areas of strategic planning and strategic management, as well as coordinating teams to enable activities, with national and international teams focused on Science and Technology. As General Officer, was the representative for Brazil/Sweden High Level Group (Executive Committee), and lately the CIO for Brazilian Air Force.

Kevin
O´Connell

Speakers

Kevin O´Connell, Office of Space Commerce at the U.S. Department of Commerce

Kevin M. O’Connell is the Director of the Office of Space Commerce at the U.S. Department of Commerce. Within this position, Mr. O’Connell leads an office with responsibility as a space industry advocate within the Executive Branch of the U.S. government.  Mr. O’Connell brings over 35 years of experience in the U.S. government, in research organizations, and as an entrepreneur and business leader to this position. 

Mr. O’Connell has researched and written extensively on the policy, security, and global market issues related to commercialization of remote sensing.   Aside from numerous articles and op-eds, he was co-author of Commercial Observation Satellites: at the Leading Edge of Global Transparency (2000).  He served as the Executive Secretary and Staff Director of the NIMA Commission (1999-2000).  He was a member, and later Chair, of NOAA’s federal advisory committee on remote sensing from 2002-2016. 

Previously, Mr. O’Connell served as the CEO of Innovative Analytics and Training, a Washington, D.C. professional services firm focused on analysis and decision support for U.S. government and commercial clients.  Among other issues, the firm focused on market trends and anticipatory/futures analysis for high-technology industries such as cyber, cloud computing, and geospatial technologies.  During this time, he also served as a senior consultant to the Office of the Director of National Intelligence and as an independent advisor to the Director, National Geospatial Intelligence Agency. 

Mr. O’Connell’s background also includes extensive experience in national security and intelligence matters, including assignments in the Department of Defense, Department of State, National Security Council, and the Office of the Vice President.  He spent a decade conducting and managing research in these areas at the RAND Corporation, including as the first director of RAND’s Intelligence Policy Center.  

Finally, Mr. O’Connell has taught a long-running course on comparative intelligence in Georgetown University’s School of Foreign Service, Security Studies Program.

Ricardo Conde

Ricardo Conde, Portuguese Space Agency – PSA

Ricardo Conde, 54 years old is the father of two beautiful girls.

He has a degree in Electrical and Computer Engineering from Instituto Superior Técnico, Technical University of Lisbon and has a postgraduate degree in Space Technologies.

He started his professional career in 1991, linked to the Aeronautics and Space sector since 1993 with the participation in several National and International programs in this area, in particular by the Space and Earth Segments.

He was recently responsible for the Land Segment Business Development at Edisoft, SA (Thales Group). In 2019 he joined the Portuguese Space Agency as a member of the board and about a year later he was appointed president.

Valanathan Munsami

Valanathan Munsami, SANSA

Dr Munsami holds a PhD in Physics from the University of Kwazulu Natal and a Masters degree in Business Leadership from the University of South Africa, a Space Studies Program Diploma from the International Space University, and a Certificate in International Air, Space and Telecommunications Law from the University of Pretoria. In 2002, he joined the Department of Trade and Industry, as Deputy Director, working on issues relating to the non-proliferation of weapons of mass destruction and the space sector. In 2005, he joined the National Research Foundation, as a Manager, where he oversaw the implementation of South Africa’s bilateral science and technology agreements, the management of South Africa’s membership to a number of science and technology multilateral fora, and oversight of the South African chapter of the International Scientific Union (ICSU). In 2007, he joined the Department of Science and Technology as Director for Space Science and Technology, where he was involved in the development of South Africa’s National Space Strategy and National Space Policy and oversaw the establishment of the South African National Space Agency (SANSA). Within the same institution, he was promoted to Deputy Director-General: Research, Development and Innovation, where he was responsible for Space Science, Radio Astronomy, Biotechnology and Health, Hydrogen and Energy, and Innovations Instruments. On winning the bid to co-host the SKA in 2012, he then became the Chief Specialist for Astronomy and African Space Science. In this role, he led the development of South Africa’s Multi-Wavelength Astronomy Strategy and the SKA Readiness Strategy. He also chaired the African Union Space Working Group, which was tasked with the development of the African Space Policy and the African Space Strategy that was approved by the African Union Heads of State in January 2016. As of January 2017, he has been appointed as the Chief Executive Officer (CEO) of SANSA. He is currently a member of the South African Council for Space Affairs (SACSA) and is a Vice President of the International Astronautic Federation (IAF). He has been recently inducted as an academician of the International Academy of Astronautics (IAA) and sits on the Advisory Boards of the Space Generation Advisory Council (SGAC) and the UAE’s International Space Congress.

Marc Serres

Marc Serres, Luxembourg Space Agency – LSA

Marc Serres is CEO of the Luxembourg Space Agency and Vice Chair of the ESA council. He graduated with a PhD in Engineering in 2000 at the Catholic University of Louvain. He started his professional carrier in the satellite communications antenna manufacturing industry. Prior to his current position at the Ministry of the Economy, he managed the relationship with ESA for 8 years at the Ministry of Higher Education and Research. The ESA Council is the main governing body of the European Space Agency, representing the Member States either at Ministerial or delegate Level. The Council defines the basic policy guidelines and determines the directions of development of the European Space Agency and the European space industry. Luxembourg officially became a member state of ESA in 2005. At the preceding step to position the country in the space sector, Luxembourg entered into space in 1985 through the creation of the Société Européenne des Satellites (SES). The last step taken by the Luxembourg government has been to position the country as a pioneer in the development of the space resources economy under the branding SpaceResources.lu. Luxembourg collaborates with ESA on activities concerning missions to the asteroids, related technologies and space resources exploration and utilization.

4th Forum of Brazilian Space Industry

14h00 – 15h00 | Space Mining

Danilo Sakay

Moderator

Danilo Sakay, Agência Espacial Brasileira – AEB/ Fundação de Ciência, Aplicações e Tecnologia Espaciais – FUNCATE

Danilo Sakay currently holds a position at the Foundation for Science, Technology and Space Applications (FUNCATE) along with the Strategic Intelligence and New Business Office for the Brazilian Space Agency (AEB). There he conducts studies and provides strategic counseling in technology and space activities.

Is a recent member of the International Astronautical Federation (IAF) on the technical committee on Space Transportation. Also, has recently joined the International Space Exploration Coordination Group (ISECG).

Has a degree in mechanical engineering from the Federal University of Brasilia (UnB) and a Ph.D. by the École Nationale Supérieure de mécanique et aéronautique (ENSMA), from the institut supérieur de l’aéronautique et de l’espace (ISAE). In France, conducted experiments for the National Centre for Space Studies (CNES) on the Ariane 5 launch vehicle as well as research for Liebherr Aerospace Toulouse.

Gustavo Roque

Speakers

Gustavo Roque, Vale

In recent years Roque has led initiatives that propose to contribute to the transformation of the mining sector. Acting as management manager, performance and innovation for Ferrous Resources of Brazil, created and led the creation of the Mining Hub, the first industry hub that includes 23 mining companies and 21 suppliers and several startups. Administrator with an emphasis on entrepreneurship and with specialization and certifications from THNK – School of Creative Leadership, Strategic Foresight (futurism) from the University of Houston, Transdisciplinary Innovation from the Hebrew University of Jerusalem and advisor from the Dom Cabral Foundation, Roque has been associated throughout his career several innovative projects, M&A and IPO. He is currently Manager of Ferrous Innovation Management at Vale, responsible for the dissemination of an innovative and transforming culture in the company.

Kyle Acierno

Kyle Acierno, iSpace

Kyle Acierno is the CEO of ispace USA. He is responsible for executing business strategies with a specific focus on lunar missions conducted for NASA’s Commercial Lunar Payload Service, a $2.6 billion procurement to send instruments to the Moon. Kyle specializes in lunar commerce and holds a Masters in Space Studies from the International Space University and a Bachelor’s in International Security from Simon Fraser University, Canada. He was the Techincal Chairman for The Hague Space Resources Working Group.

Mathias Link

Mathias Link, Director – International Affairs & SpaceResources.lu / Luxembourg Space Agency / Ministry of the Economy, Luxembourg

Mathias Link is Director of International Affairs & SpaceResources.lu at the Luxembourg Space Agency. He works on the definition and implementation of Luxembourg’s space sector development policy, with a focus on international affairs, legal & regulatory issues, research and education, as well as finance. He also coordinates the spaceresources.lu initiative that promotes the exploration and utilization of space resources.

 

Agronegócio

15h15 às 16h15 | Conectando o Consumidor à Cadeia Produtiva, do Campo à Mesa.

Cleber Soares

Moderador

Cleber Soares, Ministério da Agricultura

É diretor de Inovação do Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Foi diretor-executivo de Inovação e Tecnologia da Embrapa, Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (2017-2020). Graduado em Medicina Veterinária pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1996), onde também desenvolveu seu mestrado em Parasitologia Veterinária (1998) e o PhD em Ciências Veterinárias (2002).

Com experiência nas áreas de doenças zoonóticas, biotecnologia, imunologia e genômica aplicada à saúde animal, tem atuado nos últimos 15 anos em gestão de Ciência, Tecnologia e Inovação para o agronegócio. Iniciou sua carreira no IICA (Instituto Interamericano de Cooperação para a Agricultura) entre 1999, em seguida como pesquisador da Embrapa Gado de Corte, em 2001, onde também foi Chefe-Adjunto de Pesquisa e Desenvolvimento (2005 a 2010) e Chefe-Geral (2011 a 2017). É membro de diversos conselhos, comitês e fóruns nacionais e internacionais, como a Rede Global de Pesquisa e Inovação em Sanidade Animal (Star-Idaz), Instituto Fórum do Futuro, COSAG-FIESP (Conselho Superior do Agronegócio da Fiesp), dentre outros.

Cleber defende a inovação como pilar da transformação mundial da cadeia de alimentos nos próximos anos. O novo olhar para o agro brasileiro passa pela conexão alimento, saúde e sustentabilidade, onde a tecnologia digital terá um grande papel articulador e orientador de impactos profundos na relação da humanidade com o alimento. Acredita que, na convergência entre economia digital e agricultura, os consumidores serão os grandes beneficiados, com mais transparência, segurança e rastreabilidade dos produtos que consomem.

Natural de Feira de Santana, na Bahia, é casado com a doutora em bioquímica e imunologia Grácia Rosinha, com quem tem quatro crianças, entre elas trigêmeos.

Christian Rodrigo Alves de Souza

Palestrantes

Christian Rodrigo Alves de Souza, BBChain

Responsável por pré-vendas e operações na BBChain.

25 anos de experiência em desenvolvimento de software, aplicados a inovação em produtos e serviços para os mercados financeiro, seguros e marketing. Participou ativamente no desenvolvimento de soluções inovadoras, premiadas por instituições reconhecidas internacionalmente (DMA Direct Marketing Association / CIAB Febraban).

Formado em Ciências da Computação e Engenharia de Software. Convidado a participar do programa de mentoria para o curso “Applied Data Science with Python” da Universidade de Michigan, onde desenvolveu um projeto que foi apresentado ao diretor de inovação acadêmica, Ph.D. Christopher Brooks.

Certificado em blockchain Corda – participou do desenvolvimento de uma solução para “Venda de Seguros no Varejo” –  1ª aplicação brasileira para seguros em tecnologia Corda.

Dra. Silvia Massruhá

Dra. Silvia Massruhá, EMBRAPA INFORMÁTICA

Chefe Geral e pesquisadora da Embrapa Informática Agropecuária, com doutorado em Computação Aplicada pelo Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais e mestrado na área de Automação pela Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação da Unicamp, com aproximadamente 90 publicações técnico-científicas e 25 softwares.  Nos últimos anos tem articulado projetos e parcerias nas áreas de IoT Rural, Bigdata e Analytics e tem participado do movimento de Agtechs atuando em programas de aceleração e mentoria de startups visando contribuir para a consolidação do ecossistema de inovação para Agricultura Digital no país.

Alexandre Pinheiro

Alexandre Pinheiro, Grupo Energy Telecom

Especialista em Computação Forense e Perícia Digital. MBA em Segurança Cibernética. Contabilista e Bacharel em Sistemas de Informação.

Atualmente é Diretor de CyberSecurity, Inovação e Educação do Grupo Energy Telecom e Diretor de Pesquisa, Ciência, Tecnologia e Inovação do Instituto CTEM+.

Entusiasta dos temas ligados à CyberSecurity e Data Privacy, onde atua como palestrante e instrutor oficial para formação de DPO.

Possui as certificações ICS CISA (USA Gov) de proteção de infraestruturas críticas.

Agronegócio

16h30 às 17h30 | O Papel das Startups na Implementação de Soluções e Tecnologias Autônomas, cases de sucesso em nosso país.

Carlos Leite

Moderador

Carlos Leite, Necto Systems

CEO da NECTO SYSTEMS

Eduardo Goerl

Palestrantes

Eduardo Goerl, ARPAC

Fundador e CEO da ARPAC, formado em Gestão para Inovação e Liderança e Ex-piloto de Airbus A320 na Latam.

Efraim Albrecht

Efraim Albrecht, Diretor de operações da Agricef

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela UFSCAR, mestrado em Projeto, Desenvolvimento e Otimização de Máquinas pela Faculdade de Engenharia Agrícola da UNICAMP e diploma de High School Equivalency Programs & GED Testing pela State University of New York. Entre as principais premiações obtidas, foi vencedor do Prêmio Fórum de Líderes Empresariais (2011 – Jornal Gazeta Mercantil) e vencedor do Desafio da Experiência Digital da Fundação Getúlio Vargas durante o Congresso de Transformação Digital (2019). Atuou como pesquisador do Núcleo Interdisciplinar de Planejamento Energético da Unicamp junto a projetos da Fapesp, FINEP/MCT e CGEE (MCTIC). É sócio-fundador das empresas Agricef, Sensorvision e Revbio. Desde 2018 é membro do conselho consultivo do grupo Unicamp ventures.

Rafael Gomes

Rafael Gomes, Agrotools

Engenheiro da Computação (2007) pela Univap. Sócio Diretor da Agrotools.

Possui 16 anos de experiência em soluções de informações geográficas (Geotecnologias), desenvolvimento de Banco de dados, geoportais web e análise espacial em projetos de consultoria em todo o Brasil e alguns países da América Latina, em projetos de diversos segmentos destacando Florestais, Logística, Utilities e Agronegócios.

Tem proficiência certificada em Geotecnologias por um dos principais fabricantes do mundo, sendo um dos profissionais mais certificados do país.

22/10 - Quinta Feira

Indústria

9h às 10h | A Relação de Maior Eficiência das Máquinas e Sistemas na Competitividade Global.

Dr. Carlos Sakuramoto

Moderador

Dr. Carlos Sakuramoto, General Motors

Engenheiro Mecânico-Aeronáutico – graduado pelo ITA, com MBA e Doutorado em Dinâmica de Sistemas e Redes Neurais, com larga experiência em projeto & desenvolvimento nas áreas de engenharia do produto e engenharia de manufatura.

Atualmente:

  • Gerente de Tecnologia e Inovação da Engenharia de Manufatura da General Motors América do Sul;
  • Diretor de Manufatura da AEA;
  • Membro do Board of Trustees do Fraunhofer – ITA/CCM Project Center;
  • Conselheiro Suplente do Parque Tecnológico de São José dos Campos;
  • Membro do Conselho Municipal de Inovação de São Caetano do Sul;
  • Representante AEA e ANFAVEA na Câmara Brasileira da Indústria 4.0;
  • Representante ANFAVEA do Conselho Consultivo do PPP da EMBRAPII;
  • Representante ANFAVEA no Comitê Tecnico do PPP da FUNDEP-Linha IV;
  • Coordenador do GT-2 (Pesquisa e Desenvolvimento) da ANFAVEA;
  • Coordenador dos Seminários de Manufatura Avançada/i4.0 da AEA;

Marcio Bracco

Palestrantes

Marcio Bracco, VCN Sales Manager LATAM at VMware

Mais de 20 anos de experiência trabalhando na indústria de TI, principalmente como consultor de pré-vendas, nos últimos 8 anos como gerente de contas chave.

Desde 2001, meu foco é rede para datacenter com uma abordagem de consultor técnico.

Fernando Loureiro

Fernando Loureiro, SEED

Possui graduação em Engenharia Mecanica pela Universidade Federal de Minas Gerais(1991), graduação em Engenharia Elétrica pelo Instituto Politécnico(1991) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina(1995). Atualmente é Sócio da SEED Consultoria e Tecnologia Ltda. e PROFESSOR SUBSTITUTO da Universidade do Estado de Santa Catarina. Tem experiência na área de Engenharia de Produção. Atuando principalmente nos seguintes temas:Scheduling, Simulation, Job-Shop. 

Luiz Menegocci

Luiz Menegocci, Oracle Digital

  • Agente de Transformação Digital e Entusiasta em Inovação +17mil seguidores e +60 artigos no LinkedIn;

  • Consultor independente com +40 projetos de modernização na América Latina pela Oracle, EY e IBM;

  • Domínios de Strategic Modeling, Supply Chain, Front-Office e Performance Management;

  • Formação em finanças, tecnologia e gestão empresarial. Lecionou MBA de Business Analytics na Fiap;

  • Especialização e certificação em metodologias Agile Scrum e Kanban, Business Model Canvas, soluções Oracle EPM, Mentoria de Empreendedorismo e Economia Comportamental Aplicada

Indústria

10h15 às 11h15 | Quebrando Barreiras e Implementando Tecnologias Autônomas em Pequenas e Médias Industrias 

Bruno Jorge

Moderador

Bruno Jorge, ABDI

Andre Corsetti

Palestrantes

Andre Corsetti, Omega7

Eduardo Piloto

Eduardo Piloto, Tech AI

 

Guilherme Thiago de Souza

Guilherme Thiago de Souza, Roboris do Brasil

 

4th Forum of Brazilian Space Industry

11h30 – 12h30 | Space Value Chain

Caroline Colbert

Moderator

Caroline Colbert, UFRJ/EGN

Caroline Colbert is a PhD student in the Graduate Program in International Political Economy at the Federal University of Rio de Janeiro (PEPI-UFRJ) and lead researcher of the “Space Security” research group at the Naval War School Simulations and Scenarios Laboratory (LSC/EGN).

Hebe Romero

Speakers

Hebe Romero, Legal and International Affairs Director – Paraguay Space Agency

Hebe Romero graduated from Universidad Nacional de Asuncion, the leading university in Paraguay, where she got her law degree in 1997 and public notary in 2000. After successful completion, she had continued her education in Didactics in Higher Education and, PhD in Legal Sciences from Universidad Católica de Asunción (Thesis in Process). She got her LLC license: Public Administration (2012). In addition, she had completed the Aerospace Strategy and Policy program (Air Force of Paraguay – 2013). From 2002, she is working as tenured assistant professor at the Universidad Nacional de Asunción, teaching Aeronautical and Space Law, and Public International Law. In 2006 and 2011, she worked as professor, lecturing on the legal of energy at the Universidad Nacional de Itapúa. Hebe Romero professional experience as an attorney and law practice started from 1997. In the public sector, from 1998, she was hired to work as an attorney of Administración Nacional de Electricidad (ANDE), the government utility company in Paraguay. From 2010, she is appointed to be the Director of Legal Affairs of ANDE. She was responsible of providing ANDE legal advice, as well as, instructing in several training courses and, on current developing legal frameworks. From 2015, she is a member of the Ibero-American Institute of Aeronautical Law and Space and Commercial Aviation. From 2016, she is a member and general secretary of Aerospace Research Center of Paraguay. Hebe Romero is a International Deputy Director and National Point Contact of ReLaCa Space (Space Latin American and Caribbean Network). She coauthored the book on space law (2017), the first of its kind in Paraguay. Currently, Hebe Romero is working as the Legal and International Affairs Director of the Paraguayan Space Agency (AEP). From 2018, she is part of the current list of Specialized Panel of Arbitrators established pursuant to the optional rules arbitration of disputes relating to outer space activities. She participated as a Faculty Advisor in the Latin American Test Round of the Manfred Lachs Space Law Moot Court Competition in Bogotá, Colombia (may 2019). She participated in the 2019 Summer Course on Space Law and Policy on Natural Disasters in Messina, Italy, organized by ESCL (ESA).

Erin Siltman

Erin Siltman, Space Florida

Erin Siltman joined Space Florida in 2019 and serves as a Business Development Engineer of Commercial Space. In this role, Erin supports business development activities and investments with next generation commercial space companies of all sizes to foster the growth of Florida’s space industry. Her technical background and prior work at the Federal Aviation Administration (FAA) allows her to work with clients across multiple markets in the aerospace segment including small satellite, launch vehicles/operations, lunar vehicles, and their supply chains. Erin holds a Bachelor of Science in Aerospace Engineering from Embry-Riddle Aeronautical University in Daytona Beach, FL.

Luigi Scatteia

Luigi Scatteia, PwC

Luigi is a Partner in PwC Advisory France. He leads the global PwC Space Practice, and its core strategy and policy consulting team in Paris and Toulouse, dedicated to serving institutional and commercial stakeholders in the space sector, as well as non-space companies with specific commercial interest in space products and applications.

He has over ~20 years of experience in the space sector along the wider value chain and 8+ years in consulting in the sector. Prior to PwC, Luigi has worked for: the university of Naples “Federico II” as a engineering teaching associate; the Italian Aerospace Research Centre in Capua, Italy, as a scientists  and as a programme manager; for the European Space Agency European Astronaut Centre in Cologne, Germany, as course developer and coordinator for the basic training in microgravity material science research; for Booz and Company as strategy consultant in the space systems practice in Amsterdam.

Luigi is a trusted advisor in space market assessments, industrial policy, and regulatory matters, and he has extensively supported the European Space Agency, the European Commission, Space Agencies in Europe and Worldwide, and the space industry on market assessments, market entry strategies and new business models.

His recent extensive activity in governance and economics led him to consolidate a solid understanding of the space policy environment and of the space economy and of its wider knock-on effects: recent work has focused on the best schemes at country level to maximize returns from space activities. Work targeting the space downstream also allowed him to develop extensive insights on the impact of space imaging data within the general data economy and the role it can play in new digital products and services based on advanced analytics and data fusion.

Luigi holds a Ph.D in Material Science from the University of Naples “Federico II” and a MBA with honors from IE Business School in Madrid.  He has 13 publications on peer-reviewed journals and books, and 100+ publications at international conferences. He is a member of the International Astronautical Federation Programme Committee, and a regular keynote and panel speaker at space-related events worldwide.

4th Forum of Brazilian Space Industry

14h00 – 15h00 | New Applications

Prof. Andrea Cabelo

Moderator

Prof. Andrea Cabelo, Faculdade de Economia – UnB

Andrea Cabello is an economist and PhD in Economics from the University of Brasilia, where he teaches in the Department of Economics since 2012. She works mainly in the areas of Innovation, Research and Universities. Has an active participation in graduate studies, with 35 master’s and 3 doctoral degrees, with themes mainly focused on institutional innovations in professional programs. She has taught at the University of Antwerp in Belgium, at the Prague Economic School in the Czech Republic and at the University of Cantabria in Spain and served as Director of Evaluation at the University of Brasilia until 2019.

Flávio Augusto Corrêa Basilio

Speakers

Flávio Augusto Corrêa Basilio, Banco do Brasil

Flávio Augusto Corrêa Basilio is an economist with a master’s and doctorate in economics. Career employee of Banco do Brasil. He served as an economic advisor and chief economist at the Ministry of Finance’s Secretariat for International Affairs. In the Ministry of Planning, he served as Assistant Secretary of the Secretariat for International Affairs and was a representative on the committees of Gecex and Cofig. In the Ministry of Defense, he served as Secretary of Defense Products, a function responsible for regulating the industry. He participated as indicated by the Government in the Boeing and Embraer negotiations and in the structuring of the construction project for the Tamandaré class corvettes. In the Ministry of Public Security, he held the positions of Deputy Executive Secretary and National Secretary for Public Security. It structured the National Public Security Fund from the revision of the lottery legislation, ensuring perennial resources for the security forces. Academically, he was professor of economics, macroeconomics and Brazilian economics at the University of Brasília, at UDF he was professor of statistics, finance and financial management and professor of economics at Universidade Presbiteriana Mackenzie. He is currently a risk executive at Banco do Brasil, responsible for risk integration, cyber risk management, IT, suppliers, models, reputation and contagion, stress tests and supervision of entities linked to the Bank. It has several decorations, with emphasis on the Order of Merit of Defense, Order of Merit Naval Medal, Order of Merit Aeronautical Medal, Order of Merit Tamandaré Medal, Brazilian Army Medal, Honorary Intendant Medal.

Prof. Herbert Kimura

Prof. Herbert Kimura, Departamento de Administração – UnB

Full Professor at the Department of Administration at UnB. Electronics Engineer (ITA), with Master and Doctorate in Statistics (IME / USP) and Doctorate in Administration (FEA / USP and EAESP / FGV). He was coordinator of the Science and Technology Park and the Multincubator Program for Companies at the University of Brasília. Participated in several projects in companies, institutions and institutions in the areas of risk management, innovation and quantitative modeling. He coordinates the Machine Learning Laboratory in Finance and Organizations (LAMFO) at UnB and has developed projects and research exploring artificial intelligence applications in several segments.

Maria Teresa Lima

Maria Teresa Lima, Embratel

Maria Teresa Lima is Executive Director of Embratel for Government. Graduated in Electrical Engineering and has several specializations in Telecommunications and Teleinformatics from the University of Brasília, the Fundação Getúlio Vargas and the Pontifical Catholic University – PUC-IAG. Over the past two decades, he leads as sales teams for Embratel’s IT and Telecommunications solutions for large companies and government agencies.

Indústria

15h15 às 16h15 | O Setor Aeroespacial e Alimentos Transbordando Suas Experiências Tecnológicas Para Outras Áreas Industriais 

Marcelo Nunes da Silva

Moderador

Marcelo Nunes da Silva, Parque Tecnológico São José dos Campos

Engenharia Florestal, Pós Graduação em Gestão Estratégica de Projetos pela FAAP e Gestão Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Fatec Internacional, atuou por 05 anos no Sebrae-SP como consultor credenciado na área de Desenvolvimento Local e Territorial; Responsabilidade Empresarial e como facilitador do seminário ONU- Empretec, atua como Coordenador no Parque Tecnológico São José dos Campos à 10 anos na área de desenvolvimento de Arranjos Produtivos Locais, responsável pela criação e coordenação atual do APL Aeroespacial e de Defesa e do APL de Tecnologia da Informação e Comunicação.

Ronald Delfino

Palestrantes

Ronald Delfino, Nestlé

Engenheiro de Produção, Master Black Belt com MBA em Gestão Empresarial e Agronegócios.

Gerente de Transformação Digital e Co-Manufacturing, responsável pelo Programa de Transformação Digital das Fábricas da Nestllé no Brasil, pelo Desenvolvimento de Estratégia Operacional e Outsourcing de Manufatura.

17 anos de experiência passados na gestão de operações em diversas áreas de supply chain e manufatura, além da liderança corporativa de programas de excelência operacional.

Julio Bolzani

Julio Bolzani, Embraer

Julio Bolzani é Head of Autonomous Systems na Embraer, líder da Vertical de Autonomia e responsável pela estratégia para sistemas autônomos da empresa, desenvolvendo tecnologias, sinergias e oportunidades de negócio de forma transversal em todas as Unidades de Negócio e empresas Afiliadas da Embraer.

Com experiência em todo o ciclo de desenvolvimento de novos produtos, integrou o time de Projetos Avançados da Embraer nos estágios iniciais dos programas Phenom 100/300, Lineage 1000, Legacy 450/500, KC-390 e E-Jets E2. Atuou na Embraer USA como Gerente de Desenvolvimento de Produto On-site, trabalhando em colaboração com fornecedores para levar os novos E-Jets E2 à certificação, e na EmbraerX, o braço de inovação disruptiva da Embraer, liderando a frente de sistemas autônomos a partir do outpost da EmbraerX no Vale do Silício.

Mayron Rodrigues da Silva

Mayron Rodrigues da Silva, Siemens

Tem 40 anos de idade e é formado em engenharia elétrica pela PUC de Campinas e possui MBA em gestão empresarial pela FGV. Trabalha no segmento de automação a 25 anos onde atuou em manutenção, projetos, engenharia de aplicação, vendas e mais recentemente na gestão de contas estratégicas. Trabalhou na empresa Thyssenkrupp Campo Limpo por 10 anos e está a 15 anos na Siemens. Também atuou nos segmentos automotivo, O&G, Saneamento e mais recentemente no segmento Aeroespacial.

 

Indústria

16h30 às 17h30 | Como a Evolução dos Robôs Irá Mudar a Produtividade e a Interação com o Ser Humano

Renan Padovani

Moderador

Renan Padovani, Autaza

My focus is on high technology entrepreneurship, working in the first planning and structuring of the business with a focus on selection, strategic implementation and management of the administrative, financial and commercial pillars of a start-up company in the early and growht stages. Also performing integrated technical-commercial management with the objective of define priorities, meet the execution deadlines and costumer relationship, being responsible too for institutional communication with press and investors.

Gustavo Tozzo

Palestrantes

Gustavo Tozzo, Universal Robots

Profissional apaixonado por automação industrial com 10 anos de experiência em expansão de tecnologias de ponta, como monitoramento de sistemas, motion, transmissão de energia eletrica e robótica colaborativa para a transformação de processos industriais. Há 3 anos no time da Universal Robots, como gerente de desenvolvimento de negócios na pioneira e líder de mercado em robótica colaborativa, Gustavo Tozzo tem atuado na transformação disruptiva da Indústria Brasileira. Engenheiro Eletricista e Green Belt Six Sigma, tem apoiado clientes e parceiros no desenvolvimento de soluções e projetos.

Davison Rufino Marques

Davison Rufino Marques, Energy Telecom

Regional Manager da Energy Telecom, sendo executivo responsável pela Operação da Regional em SJC.

Executivo de CyberSecurity com mais de 20 anos de experiência construindo e desenvolvendo relacionamentos com clientes, experiência na área de tecnologia com destaque em consultoria em CyberSecurity, atuando como especialista em empresas como Check Point, Palo Alto Networks, Bank Boston, entre outras, especialista em tecnologias de rede, tecnologias de mobilidade empresarial, negócios atrelados a tecnologia, computação na nuvem, plataformas de hiperconvergência, data center, análise de dados, LGPD, infraestrutura e comunicações unificadas.

Professor Universitário na disciplina de Segurança da Informação;

Pós-Graduado em Administração de Empresas (M.B.A.) com ênfase em Administração e Gestão de Tecnologia da Informação pela Fundação Getúlio Vargas / FGV.

Marcelo Nascimento

Marcelo Nascimento, Gerente Nacional KUKA Roboter do Brasil Ltda.

Possui 36 anos de experiência, sendo 13 anos trabalhando em projetos e instalações industriais de engenharia, e mais de 23 anos em automação e robótica como gerente de vendas nacional. Durante sua carreira passou pelas empresas Jaakko-Poyry Engenharia, Tiesse Brasil e atualmente é gerente de vendas técnicas na KUKA Roboter do Brasil no segmento de indústria geral. Graduado em engenharia industrial elétrica e pós-graduado em administração de empresas e marketing na USP.

23/10 - Sexta Feira

Varejo

9h às 10h | Os Pequenos Negócios se Adaptando à Economia do Distanciamento Social a Autonomia dos Processos e Serviços

Elvis Fusco

Moderador

Elvis Fusco, Coordenador do Centro de Inovação Tecnológica de Marília – CITec-Marília

Pós-doutor em Ciência da Informação pela USP, Doutor em Ciência da Informação pela Unesp, Mestre em Ciência da Computação pelo Univem. Pró-reitor de Inovação e Desenvolvimento Institucional no Univem, coordenador do Centro de Inovação Tecnológica de Marília, coordenador do Arranjo Produtivo Local de Tecnologia da Informação de Marília, coordenador do Arranjo Produtivo Local da Indústria de Alimentos de Marília e presidente da Associação de Empresas de Serviços de Tecnologia da Informação.

Fausto Lulio

Palestrantes

Fausto Lulio, SEBRAE

Consultor e Palestrante | Pós Graduado em Gestão Empresarial (FGV), Especialista em CRM (ESPM), Pós Graduado em MKT Digital com ênfase em Neuromarketing (Universidade Positivo/IPDois Neurobusiness – Curitiba). Atualmente compõe o time de especialistas na regional do Sebrae de São José dos Campos, com experiência em micro e pequenas empresas do varejo, indústria e prestadores de serviços, nas seguintes áreas: estratégias de marketing, processo comercial, marketing digital e vendas.

Wesley Costa

Wesley Costa, Tria

Graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas e Técnico em Informática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Tem mais de cinco anos de experiência área de desenvolvimento de software. Atualmente é desenvolvedor na Tria Software – Desenvolvimento de Software.

Roberto Meneghelli

Roberto Meneghelli, Tria

Analista de desenvolvimento fullstack com experiência na área de tecnologia a mais de 5 anos, atuando com o que há de mais moderno na tecnologia NET.  Onde também atua como coordenador de sustentação a aproximadamente 6 meses, tendo como desafio a boa relação entre os clientes e a entrega de resultados satisfatórios.

Nesses 5 anos de experiência como desenvolvedor fullstack, Roberto obteve sucesso em suas entregas de produtos para o cliente final das empresas por onde atua e também por onde passou, seja ela de pequeno até grande porte, fazendo sua carreira ser reconhecida  por outros profissionais da área do mundo da tecnologia.

Varejo

10h15 às 11h15 | Como Fidelizar e Ampliar a Relação do Cliente com seu Negócio Usando Tecnologias Autônomas 

Marcos Almeida

Moderador

Marcos Almeida, Tria

Marcos Almeida Jr é Co-Fundador da Tria Software, onde coordena ações em busca de novos negócios e novas tecnologias em RPA, para a empresa. Além de estar à frente da Diretoria Comercial e de Relacionamento com os Clientes.

Graduado em Sistemas de Informação pelo Centro Universitário de Itajubá, possui vários treinamentos no mundo Microsoft, academias mobile e dentre as mais recentes, está a academia de business analytics na plataforma UiPath.

Atuou durante 15 anos no mercado de desenvolvimento de software, passando por várias empresas como Panasonic, GSW e Sistema de Ensino Poliedro.

Edilson Paterno

Palestrantes

Edilson Paterno, EME 4

PÓS GRADUAÇÃO:

– IEL – Instituto Euvaldo Lodi e SENAI-SC (2003) – Florianópolis-SC

Especialização em Gestão Empresarial para Empresas de Base Tencólogica

– INPG – Instituto Nacional de Pós-Graduação – (1988 – 1989) – Blumenau – SC.

Especialização em Análise de Sistemas

GRADUAÇÃO: 

– FURB – Fundação Universidade Regional de Blumenau – (1985 – 1988) – Blumenau – SC.

   (Tecnólogo em Processamento de Dados).

PERFIL PROFISSIONAL

  • Diretor Comercial/Marketing e sócio fundador das empresas OFICINA SOFTWARE LTDA. e TOTALL SISTEMAS LTDA., softhouses especializadas em sistemas para Automação Comercial, contando atualmente com mais de 13.000  sistemas vendidos, para +- 4.500  Clientes em 18 estados brasileiros, e com aproximadamente 100 (cem) Lojas no Chile e em Portugal.
  • Diretor Secretario da ASSESPRO Nacional, na gestão 1999/2000
  • Diretor de Eventos da ASSESPRO Nacional, na gestão 2001/2002;
  • Diretor p/ Automação Comercial da ASSESPRO Nacional, na gestão 2005/2006 e 2017/2018;
  • Vice Presidente da ASSESPRO/SC nas gestões 1995/98, e de 2003 a 2020;
  • Diretor de Eventos da ASSESPRO/SC nas gestões 1999 a 2002;
  • Conselheiro do BLUSOFT (Blumenau Polo de Software), desde 1997;
  • Presidente da COMPAV (Comissão do Pavilhão de SC na FENASOFT)  de 1995 a 1999;
  • Diretor Financeiro do Sindicato das Empresas de Processamento de Dados de Santa Catarina, nas gestões de 1998 a 2020;
  • Conselheiro da AFRAC, de 2005 a 2017.
  • Participação de diversos Eventos, entre eles :
  • ERP Summit – São Paulo (2018 e 2019) – Expositor;
  • Escolar Office Brasil – São Paulo (2016) – Expositor;
  • Febratex – Blumenau (2016) – Expositor;
  • InfoFair Brasil – Blumenau (2016) – Palestrante;
  • WCIT (Congresso Mundial de Tecnologia da Informação) – Brasília (2016) – Congressista.
  • Softic 2010 – Colômbia (Bogotá) – Visitante e Participante da “Rueda Internacional de Negócios”;
  • Autocom – São Paulo – De 2005 a 2018, como Visitante e Organização;
  • ENESI (Encontro Nacional das Empresas de Software e TI) – Florianópolis (2005) – Palestrante;
  • CeBit – Hannover (Alemanha) como visitante (2004);
  • 10° Seminario de Lideres Lojistas de SC, Florianópolis,  como Palestrante (2001);
  • Techno Marketing & Sales, em São Paulo, como Congressista (2000);
  • IT Trade Mission from Brazil to Virginia, Reston, USA, como Negociador (2000);
  • I Foro Empresarial Ibero LatinoAmericano de TI e Comunicações, em Madrid, como Expositor e Debatedor (1999);
  • Missão empresarial do Softex para apresentação da Internet 2, na Universidade de Indiana, Indianápolis, USA, como visitante (1999);
  • I Feira Sul-Mato-Grossense de Automação Comercial, em Campo Grande  (1999), como Palestrante;
  • 1ª Missão Empresarial de Informática Brasil-USA, Los Angeles, como Negociador (1997);
  • IV IDO (Internacional Developers Opportunities), em São Paulo  (1998 e 2000);
  • II  ISC (Investment in Software Companies), em São Paulo  (1998 e 2000);
  • Missão Empresarial do Softex ao Pólo Tecnologico de Austin, USA,  como visitante (1998);
  • FISA’97, de Santiago (Chile),  como Consultor/Visitante (1997);
  • Comdex Fall, em Las Vegas, nos USA, como Visitante (1997, 1998, 1999 e 2000)
  • 1ª Convenção Internacional de Revendas da Oficina Software Ltda., em Miami (USA), como Organizador e Palestrante (1996);
  • 1ª Missão Empresarial Brasil/Uruguai, em Montevideo, como Negociador/Pesquisador do Sebrae-SC (1996);
  • InfoÁfrica,  em Maputo, Moçambique, como Expositor (1994);
  • I Workshop de Automação Comercial de Moçambique, em Maputo, como Palestrante (1994);

Bruno Giordano Mello

Bruno Giordano Mello, Sicoob

Graduado em Ciência da Computação na Universidade Federal de Campina Grande – PB, com MBA em Gestão Estratégica de TI pela FGV e pós-graduação em Gestão Estratégica de Cooperativas pela FDC.

Há 16 anos trabalhando com desenvolvimento de sistemas em empresas de grande porte de diversas naturezas de negócio.

Atua no Centro Cooperativo Sicoob (Sicoob CCS) desde 2009, onde conduz a superintendência de sistemas de meios de pagamento.

4th Forum of Brazilian Space Industry

11h30 – 12h30 | How to bring space technology for industry?

Leonardo Fares Menhem

Moderator

Leonardo Fares Menhem, Concert

Vice President at Concert Technologies, acting as Executive Director in the Administrative-Financial and People Management Areas.

He holds a degree in Electronic Engineering from PUC Minas and in Economic Sciences from UFMG.

He worked for Audiolab Automação e Software and for ESCA (Control and Automation Systems Engineering S / A) as Project Manager.

He is currently president of FUMSOFT – Sociedade Mineira de Software and has held different positions in various environmental agencies, having been a member of the State Environmental Policy Council for over 10 years.

Actively participates in several forums oriented to the Aerospace and Electric sectors (automation, systems integration and Smart Grid).

Francisco Garonce

Palestrantes

Francisco Garonce, Galileo Information Centre Brazil

Francisco Garonce holds a PhD in Education and Communication from the University of Brasilia, with a Post-Doctorate in e-learning, technologies in education, from the National Defense University-IADC, in the United States of America. Graduated in Public Administration from the Air Force Academy and in Social Communication from UFMS. Specialist and researcher in the area of road and traffic safety. He was the General Coordinator of Education of the National Traffic Department / DENATRAN, from 2016 to 2018 and in 2019.

He is a retired superior officer of the Brazilian Air Force, where he worked for 30 years, as a pilot of jet aircraft and helicopters, with more than 4,500 hours of flight. He is qualified and served as Captain of offshore civil aviation, where he developed, approved with ANAC and coordinated online theoretical training programs for crew members – pilots and flight attendants. In 2014, he developed a research on the use of Drones in Brazil.

He currently coordinates research projects related to road safety and, taking his experience from the world of aviation to the world of traffic, travels Brazil collecting testimonies, conducting studies and giving lectures, courses and seminars on the action of education in road safety in Brazil and in the world.

Marcelo Essado

Marcelo Essado, EMSISTI Sistemas Espaciais & Tecnologia

Bachelor in System Analysis and Development in 2000 with graduation work in Medical Informatics. Master of Science in Space Engineering and Technology by the National Institute for Space Research, he is the author of the book “Space Systems: Refinement of Requirements in Satellite Missions”, technical and scientific articles. He founded two startups. One, the first Brazilian company to develop ground-on-board communication technology for the Brazilian Scientific Nanosatellites Program. The second, Educational with activities in Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM), Science Education and Space Communications. He is an Amateur Radio, speaker and business consultant with experience in Business Development, Systems Engineering, Management of Aerospace Projects, Critical and Embedded Software and Systems, Artificial Intelligence applied to pattern recognition and decision making and Systems Verification & Validation. Currently, it is developing communication systems, subsystems and embedded electronics for small satellites. President of ASB, founder of EMSISTI Sistemas Espaciais & Tecnologia, Master in Space Engineering and Technology by INPE and Coordinator of the Iberoamerican Aerospace Hub.

Ken Davidian

Ken Davidian, FAA

Dr. Ken Davidian has worked for the FAA’s Office of Commercial Space Transportation (AST) in Washington, DC since 2008 and is currently the AST Director of Research and Program Manager for the FAA Center of Excellence for Commercial Space Transportation (COE CST). Dr. Davidian also currently serves as an  Adjunct Instructor in the Pamplin School of Business at the Virginia Polytechnic Institute and State University (Virginia Tech), member of the Ohio State University Aerospace Engineering External Advisory Board, Editor-in-Chief (2019-present) of New Space journal, Chair of the IAF Entrepreneurial & Investment Committee, Vice Chair of the IAF Space Economy Committee, Corresponding member of the International Academy of Astronautics, and Advisor to the Space Generation Advisory Committee’s Commercial Space Project Group. Prior to coming to FAA AST in 2008, Dr. Davidian’s primary work experiences include NASA Lewis Research Center (1983-1996), International Space University Summer Session Program (1997-1999), NASA Glenn Research Center (1999-2001), Paragon Space Development Corporation (2001-2002, 2003-2004), X PRIZE Foundation (2002-2003), NASA Headquarters (2004-2008), and  Associate Editor of New Space journal (2013-2019). Dr. Davidian’s educational background includes a BS degree in Aeronautical and Astronautical Engineering (Ohio State University, 1983), an MS degree in Mechanical Engineering (Case Western Reserve University, 1987), participation in the International Space University Summer Session Program (1989), and a PhD in Business Administration (University of Cape Town, Graduate School of Business, 2018). Dr. Davidian’s primary area of research focuses on the phenomena of industry emergence and organizational innovation.

4th Forum of Brazilian Space Industry

14h00 – 15h00 | New Approach for the Space Sector

José Moreira

Moderator

José Moreira, Siemens

42 years old ∙ married ∙ Brazilian

ACTUAL RESPONSIBILITY

➢ Head of Motion Control business unit in Brazil (BU Director)

Full responsibility on product, systems and solutions related to drives, motors and controllers for motion applications (inverters, converters, servomotors, standard-motors, CNCs, etc.).

➢ Head of Digital Enterprise unit in Brazil

Promote and guide the Digital Transformation to our customers, involving internal stakeholders in specific initiatives developed by headquarters and locally.

SUMMARY

➢ Career built over 20 years on a global company, always inserted on areas related to Industrial Automation (products and solutions), focused on Motion Control (drives and motors). Solid and deep technical knowledge created after 10 years on technical positions, reaching later leadership, strategic and executive positions.

➢ Acting on Application Engineering, Business Management, Strategy and Sales, via direct and indirect sales channels (distributors, machine builders, system integrators and end-customers).

➢ Wide expertise on market and competitor’s analysis, strategic planning development, definition of marketing actions, portfolio localization and special negotiations.

➢ More than eight years on People Management positions, focused on retention and career development plans of high-performance teams.

➢ Professional experience in Germany (2005), on the Application Engineering headquarters for Motion Control. Frequent participation on international conferences in Europe and North America.

➢ Internal negotiations and strategy definitions with support areas, such as Finance, Logistics, Taxes, Human Resources, among others.

➢ Readiness to speak to audience and as training instructor.

EDUCATIION

Executive MBA – COPPEAD (UFRJ) – finished on May/2016

MBA: Business Administration (CEAG) – Fund. Getúlio Vargas (FGV) – finished on June/2009

Bachelor: Electric Engineering – Faculdade de Engenharia Industrial (FEI) – finished on December/2000

JR Francis

Speakers

JR Francis, Relativity Space

JR is the Director of Business Development and Sales are Relativity, the first autonomous factory and launch service for rockets.  As Director of Business Development and Sales, JR Francis is responsible for leading all commercial sales and strategic partnerships for Relativity. Prior to joining Relativity, JR served as the Business Development Director at Virgin Orbit where he led commercial and civil sales for the LauncherOne platform.  JR has also worked for Thuraya Telecommunications Company where he led all sales and marketing strategies for the North American region as well has SES where he held a variety of engineering and commercial positions.

JR holds a bachelor of science in electrical engineering from the University of Maryland and a Master’s in Business Administration from the University of Massachusetts.  

Alvin Alexander

Alvin Alexander, Orion Applied Science & Technology

Alvin Alexander is a system engineer and the visionary force behind Orion Applied Science & Technology, LLC (OrionAST).  He holds a B.A. in Aviation from The Ohio State University and obtained his post graduate degree in Systems Engineering, from John Hopkins University. 

Mr. Alexander, is a retired combat veteran who served over 27 years in the United States Army.  In 2013, Mr. Alexander founded OrionAST for the purpose of becoming the industry leader of on-orbit, risk mitigation services, with an emphasis on orbital asset protection.   

Given his strong background in systems engineering, and program management, Mr. Alexander expanded the scope of OrionAST to provide services such as “Global Environmental Monitoring (GEM)”, used to assess the impacts of humans relative to the Earth’s natural state. 

The OrionAST solutions for GEM include monitoring of fisheries in the developing world to protect against poaching, monitoring of oil and gas pipeline for leaks.  Also, monitoring of agriculture crops and forest to detect indicators of pest, or disease. 

Under Mr. Alexander’s leadership, OrionAST has developed the technology to provide services for  “Global Emergency Management”, described as the ability to alert and support first responders within population centers before, during and after natural disasters such as flood, wildfire, drought, earthquakes and tsunamis.  OrionAST satellites will save lives though persistent observation and robust communications, independent of local infrastructure to support first responders the world over. 

In addition to his work for the development of rockets and satellites,  and as a direct result of the global pandemic of COVID-19, Mr. Alexander stood-up a division of OrionAST “Med-Drop” that provides medical supplies and personnel protective equipment to customers around the globe.

Understanding the power of an individual to be a force for good and an agent of change, Mr. Alexander is an advisory board member for 21st Century STEM located in Atlanta, GA, where he is assisting young people to learn about Geospatial Information Systems and Geospatial Science; immensely critical career fields that are vital to the technology age and mankind’s modern existence. 

 

Mr. Alexander is an active life-member of Alpha Phi Alpha Fraternity, Inc that has benefited from the most talented minds in the African American community since 1906.  Shining examples such as Dr. Martin Luther King Jr., Thurgood Marshall, Andrew Young, Jesse Owens are but a few examples. 

Mr. Alexander and OrionAST are committed to forming strategic alliances in both the public and private sectors, and to promote peace by responsible use of technology. 

Guillermo Lamelas Nogueira

Guillermo Lamelas Nogueira, Alen Space

Guillermo Lamelas Nogueira is a telecommunications engineer by the University of Vigo and Master in Business Administration by INSEAD. He is CEO and co-founder of Alén Space. With a highly international profile, Guillermo has studied and worked in several countries across the World. His experience has been forged in a variety of technical and managerial positions from I+D+i Labs to Corporate Finance. Just before joining the team of Alén Space, Guillermo lead the global acceleration programmes of Wayra, the Telefonica startup accelerator.

Varejo

15h15 às 16h15 | Como Tornar a Experiência de Compra Atrativa e Amigável ao Cliente Com Tecnologias Autônomas

Michele Lourenço

Moderador

Michele Lourenço, Click Now

Sócia fundadora e Head de Inovação em Marketing na ClickNow, agência e consultoria, há 22 anos no mercado, especializada em desenvolvimento de produtos digitais, criação e gestão de campanhas e ações de marketing para canais digitais e produção de games para ações online e de live marketing.

Consultora Especialista em Estratégias e Performance de marketing digital. Certificada em Digital Analytics pela ESPM, Inbound Marketing pela Resultados Digitais e especialista em mídia digital com certificação pelo Google e parcerias com os principais players do mercado como Google Partners, Navegg e Resultados Digitais.

Palestrante na Feira do Empreendedor Sebrae 2019 na trilha de Negócios Digitais, Arena do Conhecimento, com o Tema “Gamification: Entre no jogo”.

Alexandre Conte

Palestrantes

Alexandre Conte, Totvs

É mestre em Estratégias de Marketing e Comportamento do Consumidor pela Universidade Federal do Paraná [UFPR]. Especialista em Marketing pela FAE Business School e Bacharel em Desenho Industrial (Design Gráfico) pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná [PUCPR]. Cursou Administração de Empresas na ESIC Marketing & Business School e é Técnico em Processamento de Dados pela Sociedade Paranaense de Ensino e Informática [SPEI]. Com vivência e atuação no mercado de marketing e Internet há mais de 20 anos, ao longo dos quais, teve passagem por escritórios de marketing e agências de comunicação, promoção e marketing digital. Atuou também como responsável pelo marketing de algumas empresas nos segmentos de comunicação, eventos, varejo, distribuição, serviços, educação, TI, e-commerce e até mesmo de uma start up de aplicativo móvel. Atualmente divide suas atividades como agente de transformação digital, entre a posição de gerente de marketing da TOTVS Curitiba, head de marketing da EXAGO, professor universitário (ESIC, FAE, PUCPR, UniBrasil e Centro Europeu) e palestrante.  

Felipe de Carvalho Moura

Felipe de Carvalho Moura, JN Moura

Graduado em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Pós-graduado em Gestão Empresarial pela FGV.
Especialista em gestão empresarial e negócios.
Atuou por mais de vinte anos na coordenação e liderança de projetos de programação, análise e desenvolvimento de sistemas para o segmento de varejo.
Atualmente, é CEO no grupo Moura, empresa multinacional dedicada ao desenvolvimento de sistemas e tecnologias.

Alexandre Robazza

Alexandre Robazza, SEBRAE

Publicitário, formado pela ESMP, MBA pela FGV e Mestrado pela UAM. Profissional com 25 anos de experiência em posições de liderança em empresas como WZarzur, Cutrale, Best Western e Sebrae. Multi-empreendedor, com atuação acadêmica, tendo ministrado aulas em cursos de graduação e pós-graduação em instituições como IMESB, UNIARA, ESPM e PUC. Atualmente é Gerente de relacionamento com clientes do Sebrae SP.

Varejo

16h30 às 17h30 | Cases Reais – Aplicação das Tecnologias Autônomas nos Setores do Varejo: Shoppings, Supermercados e Serviços

Alexandre Falsarella

Moderador

Alexandre Falsarella, Consultor

Professor na Fundação Getulio Vargas nos cursos de POS-ADM e MBA, para as disciplinas de Gerência de Projetos (PMI) e Comércio Eletrônico, também Professor da FIA para a disciplina de Marketing Digital, todos com material de própria autoria.

Certificado em “Executive & Professional Coaching”

Profissional da área de Tecnologia da Informação, tendo exercido cargos executivos, com foco na Transformação Digital, Experiência do Cliente, Governança Corporativa e da Tecnologia da Informação sempre usando ferramentas de Gerência de Projetos PMI ou Ágeis (SCRUM).

Coautor do Livro “Criativos, Inovadores E…Vencedores”, por MAURICIO SITA, Roberto Duailibi, editora Literare, 2018, falando sobre a experiência de atuar como Coach orientado a profissionais de Tecnologia da Informação.

Objetivando sempre assegurar que a área de Tecnologia da Informação (TI), seja orientada aos objetivos estratégicos da empresa, engajada com os processos decisórios e em conformidade com as melhores praticas de mercado, ocupei as seguintes posições

  • CIO / DIRETOR DE TI e PMO do Sistema de Ensino POLIEDRO (Educação),

  • CIO / DIRETOR DE TI da HAVAS Group (Marketing e Propaganda),

  • DIRETOR DE TI SISTEMAS da LINX SA (Software ERP para mercado

    Varejista),

  • DIRETOR REGIONAL DE TI (AMÉRICA DO SUL) da AVERY DENNISON,

    (Fábrica de Auto-Adesivos),

  • Gerente de Projetos Sênior para Implantação de SAP na Merck Sharp &

    Dhome (Farmacêutica),

  • Gerente de Operações de Datacenter da Equant (Hosting),

  • Gerente de Tecnologia da Informação da Nutron Alimentos (Fábrica de

    Ração Animal).

Ricardo Ruiz Rodriguez

Palestrantes

Ricardo Ruiz Rodriguez, DIA Brasil

Executivo de Gestão de Operações e Supply Chain, com 26 anos de atuação no Brasil e no Exterior em empresas de destaque como Souza Cruz, Alpargatas, Gradiente, BASF e Magazine Luiza. Atualmente atua como Diretor Executivo de Supply Chain e Logística para a rede de supermercados de proximidade DIA.

Ampla experiência em otimização de operações e melhoria em gestão e implementação de projetos nas áreas de suprimentos, planejamento, manufatura, logística, pós-venda e suporte ao cliente, tanto na indústria como no varejo. Experiência também em logística omni-canal e automação de processos.

Palestrante e painelista em diversos eventos ligados a Logística e Supply Chain no Brasil. Formação em Engenharia Mecatrônica pela USP, com pós-graduações em gestão empresarial e Finanças na UFRJ e UFU, e MBA internacional pela Universidade de Pittsburgh-EUA. É certificado pela APICS, e professor convidado da PUC-RS, da Live University e da Fundação Dom Cabral.

Fabrício Macias

Fabrício Macias, Macfor

Founder e head of business development da Macfor, adtech de marketing B2B, transformação digital e growth hacking. Publicitário e especialista em Mídias Digitais pela ESPM, também é pós-graduado em Content Strategy & Copywriting pela UC Davis (Califórnia, EUA). Palestrante e professor, o empresário é autor da metodologia de Growth Marketing para multinacionais B2B. Com mais de dez anos de experiência em growth hacking e em publicidade, já administrou R$20 milhões em mídias digitais. Responsável pelo aumento de 400% no faturamento de uma das maiores redes de perfumaria do Brasil, entregou mais de 100.000 leads qualificadas para o unicórnio Movile, além de fornecer assessoria de content marketing ao maior portal de conteúdo do país, o UOL. Empreendedor em série, criou sua primeira startup do zero a R$30 milhões em 2 anos. Atualmente, o profissional se dedica à Macfor Marketing e ajuda grandes companhias, como Syngenta, UOL e Movile a criarem estratégias digitais exponenciais, por meio da metodologia utilizada pelas empresas que mais crescem no mundo, as do Vale do Silício.    

Flavio Povoa

Flavio Povoa, Aruba

Formado em Engenharia de Redes de Comunicação pela Universidade de Brasília, com 20 anos de experiência em infraestrutura de comunicação e segurança de redes. Atuou em empresas como Extreme Networks e 3Com. Atualmente, exerce a função de Systems Engineer Manager na Aruba Networks, uma empresa da Hewlett Packard Enterprise.

Receba todas as novidades da RM Vale TI 2020